Ätbara julklappar

Äntligen!

Till slut så missade jag inte Leila, och det endast tack vare Ica. Tack!!

Och det blev rätt avsnitt för mig också -> Ätbara julklappar.


Jag är helt värdelös på att göra godis, men who cares, jag gör det ändå, det går alltid att kasta ;-). Jag ger dock upp vad gäller brända mandlar för att det bara blir "brända fingrar" för mig.

Men det här tänkte jag försöka mig på (Leilas recept så klart):


Smörkola

image199

Ingredienser

Cirka 50 stycken
100 100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker


Apelsinkola:
2 st apelsiner, rivet skal
1 st citron, rivet skal
Pistagekola:
1 dl hackade, rostade pistagenötter
Pepparkakskola:
2 tsk pepparkakskryddor
Chokladkola:
2 msk kakao



Gör så här

1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.

2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.

3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.

4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.


 


Christmas rum punch (också Leilas).

image200
Ingredienser

1 bålskål
7 dl ljus/mörk rom
3 dl sockerlag med vanilj
2 l cranberryjuice
2 l blodapelsinjuice
1 tsk angostura
isbitar
färsk riven muskotnöt
2 st blodapelsiner och färsk pepparmynta till garnering



Gör så här

1. Blanda rom, sockerlag och juice i en bålskål.

2. Krydda med angustura och färsk riven muskotnöt.

3. Fyll på med isbitar, skivad blodapelsin och myntablad.



Mer av Leilas godsaker finns här.


Kommentarer
Postat av: Julkretsen - en blogg om julen!

Frestande! (:

2007-12-05 @ 22:22:55
URL: http://julkretsen.blogg.se
Postat av: Ica (Tomtens Dotter)

Haha bara kul att kunna hjälpa till :-)
Jag dreglar fortfarande, men har stillat värsta sötsuget med ett par muggar glögg.
Imorgon blir det julgodis. Vi ska göra polkagrisar

2007-12-05 @ 23:31:37
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Frida

Mums det ser gott ut!

2007-12-07 @ 13:12:54
URL: http://www.cultdesign.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0