Julens filmer

Jag diskuterade julfilmer med min dotter igår. Hon längtar efter att få se Ensam hemma filmer, "men ingen fara de kommer på TV som vanlig". Men så fick hon panik, för tänk om TV för engångsskull inte visar Kevin?
Så vi kom fram till att det är bättre att vara på den säkra sidan och skaffa några filmer, och ta fram dem vi redan har.
Här kommer min lista på några bra familjefilmer (utan någon ordning).

image189Ensam Hemma
Mina favoriter är 1 & 2, övriga klarar jag mig utan, men det finns en box med alla 4 filmer så varför inte.
Dock vet jag inte hur länge till jag kan forsätta att titta på Kevin ;-).









image190Ett päron till farsa firar jul 
Tillhör så klart klassiker.
Den här filmen kan man kolla på nästan varje jul. Och så klart vill jag se familjen Griswolds innan jag tar fram julbelysningen ;-).
 









image184
Sunes Jul
Har man barn, så är det klart att Sunes Jul skall finnas hemma.
"En vanlig svensk jul i en vanlig svensk familj, är inte alltid helt lätt. Åtminstone inte om man ska tro Karl Sune Rudolf Andersson. Att följa Sune och hans familj i deras julförberedelser leder till massor med skratt."







image188Astrid Lindgrens jul
Den här bevöver inte presenteras. Julepisoder från åtta av Astrid Lindgrens mest kända filmer.










image183
En förtrollande jul
"Julängeln Gideon skickas iväg av Jultomten för att hjälpa Ginny Grainer. Ginny är en cyniker och hon hatar julen. Hon och hennes make och hennes båda barn, Caleb och Abbie, har stött på hårda tider som gör det ännu svårare att tro på någonting som inte går att se. Men genom att låta dem göra ett besök hos självaste jultomten, kan det få Ginny att börja tro på Tomten igen?"






image187Julfritt
Den här filmen har jag inte sett, men tänkte att eftersom det är en komedi som bygger på John Grishams bok så den bara måste vara bra.

"Efter att ha firat en rad trevliga och lyckliga jular tillsammans med dottern Blair  som nu befinner sig i Peru tillsammans med fredskåren står Luther och Nora inför utsikten att tillbringa en rätt så ensam jul med bara varandra som sällskap.

En stormig Chicagonatt studerar Luther med längtan en annons i ett resebyråfönster och för sitt inre ser han hur han och Nora solbadar på en karibisk sandstrand. Tänk om den här julen skulle bli en jul utan julgran, utan ljusslingor, utan fruktkaka, utan fester, utan dekorationer - en jul utan... jul?"




image197Tomten är far till alla barnen
Vad skall man säga? Någon gång efter att jag sett den här filmem, gick jag ut direkt och fortfafande skrattandes hängde upp en ljusslinga på en buske... kunde inte låta bli -mitt i oktober ;-).
"Sara bjuder in sina tre tidigare män, deras fruar och deras nya barn att fira julafton tillsammans med sin nye man Janne. "






image194Polarexpressen
Den här filmen tycker jag också om!
"Det är julafton, och du kommer snart att åka berg- och dalbana uppför och nerför berg, kana över isfält, balansera på skyhöga broar och bli serverad varm choklad av de häftigaste servitörer du någonsin sett."








image196Grinchen - julen är stulen

Grinchen är en riktigt elak typ med ett förkrympt hjärta. Han hatar allt och alla och julen allra mest. Han bestämmer sig därför för att utklädd till tomte stjäla julen för staden Whovilles invånare.








image195Gremlins
Små gulliga mjuka varelser som blir mordiska när de får vatten på sig och ännu värre om de matas efter midnatt.
Jag har inte sett Gremlins på länge, så nu är det dags igen.







image198Bad Santa
"Stokes, en varuhustomte som är mer elak, korrumperad och svinaktig än någon tomte du sett. Det kan möjligtvis ha något att göra med att han i själva verket är en tjuv som varje år firar julafton i dubbel bemärkelse genom att slå till mot olika köpcentras penningstinna kassaskåp."







image198Elf
"En julafton för länge sedan fick jultomten en överraskning när han återvände till Nordpolen... ett litet barn från ett barnhem hade krypit ner i julklappssäcken.

Buddy adopterades av en godhjärtad tomtenisse som uppfostrade honom i sann nisseanda. Men när man är tre gånger så stor som alla andra och usel på paketinslagning är det inte lätt att känna att man platsar i nissarnas värld."





Ok, och nu... vilka filmer har jag missat?

Kommentarer
Postat av: Hanneles jul

oj, så många filmer.

2007-12-05 @ 12:11:05
URL: http://hannelesjul.blogspot.com/
Postat av: Ica (Tomtens Dotter)

Ja du... Det låter som om du rabblat det mesta?! Men på tomtemors julblogg fanns det en massa tips (ett av årets tidiga inlägg, hinner inte leta) Just nu sprang jag bara förbi för att påminna dig om Leila, du har ju haft en liten tendens att glömma ;-)

2007-12-05 @ 18:22:50
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: maggie

O, guuud, tack!! Jag glömde det fullständigt, (igen). Senast igår tänkte jag be dig att skriva en påminnelse, helst med stora röda blinkande bokstäver, och så glömde jag även det ;-).
Tack ännu en gång.

2007-12-05 @ 19:09:45
URL: http://minjul.blogg.se
Postat av: Lotta

Love Actually! Ett måste i juletid!

2007-12-05 @ 20:19:22
URL: http://juleljus.blogspot.com
Postat av: maggie

Ja, jag missade Love Actually!
Dock har jag den hemma ;-) Är man julgalen så är man det.. ;-)
Dessutom tycker jag att alla filmer bör egentligen ses före jul.

2007-12-05 @ 22:15:11
URL: http://minjul.blogg.se/
Postat av: Evasleva

Bad santa är ju så otroligt rolig!

2007-12-06 @ 10:03:11
URL: http://www.evasleva.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0