Dags att plantera Amaryllis

Ja, det är verkligen dags att ta fram Amaryllisen och ställa den i ljus och värme om den skall blomma till jul. Det tar ca 6-8 veckor för blomman att  vakna ur sin vila och slå ut.

Snabbaste sättet att forcera en Amaryllis att blomma:
Använd en vas.
Avlägsna allt jord från löken. Lägg några stenar  i en lång vas, stoppa löken och lägg några stenar till, så att löken står stadig. Fyll på med lite vatten, så att det bara vidrör löken (löken får inte stå helt i vatten). 
Blomman bör slå ut efter 5-7 veckor. 


Skötselråd finns bland annat här: ODLA

image41
Bild från Amaryllis hemsida

Själv tycker jag om vita blommor: Men visst man blir sugen på en sådan också:
image42image43 
Bild från Amaryllis hemsida

Den mörkröda till vänster heter Royal Velvet, den till höger Papilio.
Dessa kan även beställas på Amaryllis hemsida men jag undrar om de verkligen hinner komma fram med posten och blomma ut till jul? Och jag som trodde att jag var sååååå tidigt ute.


Kommentarer
Postat av: Tomtens Dotter

Hej!
En ny julblogg!
Välkommen :-)
Jag lägger en länk till dig...

2007-11-05 @ 16:05:08
URL: http://tomtensdotter.blogg.se/
Postat av: Maggie

Tack! jag blev så sugen på jul att jag kunde inte hålla mig borta ;-)

2007-11-05 @ 18:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0