Ge bort en bok med tillbehör i julklapp

Jag brukar göra det när jag inte vet vad jag skall ge.
Alltså jag köper en bok om vin och en flaska vin till det, eller en om whisky och en flaska whisky. Oftast blir det en bok som jag bara går förbi och ser på hyllan - helt oplanerat.
Men nu tänkte jag tänka till innan, vi får se hur det går ;-).
Jag har samlat några förslag, inte bara om vin, men mycket annat:

White Guide 2007 White Guide 2007


Den här boken vänder sig till alla som älskar att äta bra, är nybörjare eller är bara intresserat av kroglivet.
Innehåller information om klassiska och moderna  restauranger, värdshusen, kvarterskrogar och brasserier samt prisnivå och vägbeskrivningar. Skulle passa bra tillsammans med en inbjudan till en av restauranger i boken.




Svensk kaffebok
Svensk kaffebok 

Sverige är ju en 2 i världen när det gäller kaffedrickande så bok om kaffe passar väl alla. Innehåller tips hur man fixar kokkaffe, häftiga kaffedrinkar och mycket annat. Perfekt med ett  (eller flera) paket  av fina kaffebönor.



Chokladboken Chokladboken

Här behövs det inte så mycket beskrivning: det handlar om choklad i alla former: kakor, tårtor, småkakor, rulltårtor, chokladdrinkar, godis och desserter. Köp till en fin choklad och njut! Boken hittade jag på www.bokrecension.se





Café Operas drinkbokCafé Operas drinkbok
 Det här är drinkboken om alla drinkar som serveras på Café Opera. Den innehåller information om vilka verktyg som behövs i baren, vilka glas som används och så klart hur man blandar drinkar på vodka, whiskey, gin, rom, champagne. Till den kan man köpa en valfri flaska av något att blanda, varför inte whisky och äppeljuice eller kanske en mixer.




Snaps : en gyllene bok om att krydda brännvin
Snaps : en gyllene bok om att krydda brännvin
Att krydda brännvin är inte så svårt. Boken är vackert illustrerat och den innehåller massor med brännvinsrecepter och allt som hör därtill. Det finns recept på klassiska smaker som johannesört & malört och också  rönnbär, gullviva och kamomill. 
Till den skulle det passa att köpa några ingredienser: till exempel en liten flaska brännvin eller okryddad vodka och en påse saffran.


Skotsk whisky - Allt om maltwhisky
Skotsk whisky - Allt om maltwhisky
Boken är inte bara för nybörjare utan det är en bibel om skotsk whisky och dess historia och tillverkningen. Den innehåller beskrivningar av många kända destillerier och en förteckning av nästan alla whiskysorter  med årgångars mm. Boken passar också som present till whiskysamlare (helst tillsammans med en liten flaska a v min favorit whisky: Bowmore ;-)




Vin : Handbok för vanligt folkVin : Handbok för vanligt folk

Bra grundbok för nybörjare. Innehåller allt om vinprovning, luftning, vinglas och hur man hittar rätt vin till festen. Till den kan man köpa ett presentkort på vinprovning eller en flaska gott vin.








Olivolje Guidenimage181
Inspirerat av Eva hittade jag den här boken som innehåller bland anant enlista över alla olivoljor som finns att köpa i Sverige med tips på användningsområden och även en hjälp på vägen om man själv vill göra en liten olivoljeprovning.








Kommentarer
Postat av: Helén

Bra förslag! En bra julklapp till den som har allt..

2007-11-22 @ 10:32:14
URL: http://vardagsliv.bloggagratis.se
Postat av: Hanneles jul

Inga GI-böcker i år :)

2007-11-22 @ 10:50:21
URL: http://hannelesjul.blogspot.com/
Postat av: Tomtens Dotter

Jättetack för tipset!
Hade funderat på en flaska sprit och en drinkbok åt syrran, men inte hunnit leta nån bra bok. Nu har du gjort jobbet åt mig, det tackar jag för :-)

2007-11-22 @ 21:21:00
URL: http://tomtensdotter.blogg.se
Postat av: Evasleva

Vi gav bort en olivoljeguide med en flaska fin olivolja ett år.

2007-11-23 @ 09:00:36
URL: http://www.letarbalans.blogspot.com
Postat av: maggie

O, tack. Olivoljan glömde jag. Jag har fått själv en jättefin olja + vinegär+ salladsboken och jag var jättenöjd!

2007-11-28 @ 00:26:06
URL: http://minjul.blogg.se/
Postat av: Therese

Har läst din blogg "i smyg" nu ett tag och vill bara tacka för tipset! Har nämligen köpt kaffeboken till en kaffeälskare i julklapp efter att ha läst om den här =)

2007-12-02 @ 11:43:08
Postat av: maggie

Vad kul att läsa! Tänkte faktisk ochså köpa kaffe och te och boken till en i släktem (som tack och lov inte läser den här bloggen ;-).

Och tack Eva för tipset med olivoljan, jag uppdaterar bloggen med den.

2007-12-02 @ 23:08:57
URL: http://minjul.blogg.se
Postat av: Bokrecension.se

Hej!

Jag ser att du använder dig av bokbilder som ligger på vår webbserver. Det är helt OK, men länka gärna tillbaks till källan, dvs http://www.bokrecension.se eller ännu bättre till respektive boks sida. Det gör att fler kan nyttja vår tjänst för att läsa och skriva bokrecensioner.

Tack på förhand!

Mvh Daniel
Bokrecension.se

2007-12-17 @ 14:27:54
URL: http://www.bokrecension.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0