Planera Julen: Listor, listor, listor...

Det är bra att planera i förväg (säger jag som gillar det spontana).

Dock började jag lite lätt för ett par år sedan.

Jag gjorde listor. Listor i stora mängder.  Och nu kan jag dra nytta av dem.

Min första lista handlade självklart om dekorationer och pynt och hur varje rum och även buskar utanför skulle dekoreras. Jag gjorde en rumbeskrivning i Excel och noterade vad skulle hänga i fönster, stå på bordet, hur många nya julgranskulor skulle inhandlas och i vilka färger osv. Så här efterhand kan jag säga att det var mycket bra idé- listorna (sparade på dator) kan användas år efter år. Nu sitter jag med samma lista och uppdaterar den - det är extra aktuellt för inspirerat av tidningar och alla nya dekorationer som finns i affärer vill jag så klart ändra lite, funderar på att byta färg på stora granen - mina senaste jular var vita, nu är jag sugen på de nya fina bruna och lila kulor.


Min andra lista: julklappar. Jag skrev namn på alla som jag skulle köpa en julklapp till, vad jak skulle köpa och pris. Jag fyllde på listan hela tiden och nu ligger den framför mig - för att det visar sig att jag köpte present kort på bio till en kusin flera år i rad - utan att komma ihåg det. Nå ja, nu har jag 2 val - fortsätta med det samma (han kanske väntar sig det) eller byta totalt.......  Det blir nog det första alternativet.

Den här listan hjälper mig också att ha kontroll över hur mycket jag spenderar på julklappar.


Nästa lista - det är alla små klappar till min dotter som hon kommer att få varje dag under Advent. Den här gången planerar jag också en (eller ett par) skattjakt.


Min fjärde lista innehåller allt som skall köpas till jul, till exempel ljus, dukar, krukor, växter, gardiner (jag brukar inte köpa traditionella julgardiner, men köper gärna nya som kan användas senare).


Lista nr 5 handlar om mat. Jag skriver ner alla rätter som skall serveras under middag, vad som skall tillagas, alla ingredienser och recept. Och det börjar jag med redan i November. Jag har en separat del för Lucia firande och för glöggfesten.

Det här kommer från min receptlista:

Julte:
image12

2 koppar vatten

3 påsar te (ej smaksatt)

1 kanelstång

3 skedar honung

2 skedar citron saft

Stjärnanis till dekoration


Koka vatten i en kastrull, lägg i tepåsar, lite anis och kanel. Låt koka i 3 till 5 minuter på låg värme. Efter det ta bort te påsar och kanel och lägg i honung och citron saft. Servera i tekoppar med stjärnanis som dekoration.



Och så den sista lista, kanske viktigaste: kalender. Speciellt framtagen för Advent, Jul och Nyår.

Med alla viktiga händelser (födelsedagar i familjen) och alla deadlines som till exempel sista datum för att skicka julkort till utlandet.
Jag är inte någon ordningsmänniska, men dessa listor verkligen hjälper och sparar tid.
Sen är det bara slappna av och njuta av extra fritid ;-)


Kommentarer
Postat av: Julhuset

Tack för titten på min sida.
Jag gör också listor i excell, bara uppdatera varje år, perfekt bara man följer den.
Mycket fint du har hittat.

2007-11-07 @ 09:34:37
URL: http://julhuset.blogspot.com/
Postat av: Tomtemor

Jag gillar ju listor, men så här långt har jag aldrig tänkt. Jag har listor för julkort och maten, men ditt tips med pyntet var ju kul. Ofta hittar man ju något snyggt i någon tidning eller ser på tv:n och sen glömmer man av det. Perfekt att lägga in det i en lista istället :-)

Tack för tipset!
Tomtemor

2007-11-27 @ 19:12:56
URL: http://tomtemor.blogsome.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0